Nejaukt ābolus ar apelsīniem

Nejaukt ābolus ar apelsīniem
«Startup definē inovatīvs risinājums – biznesa ideja, kuras izdošanās vēl nav pierādīta, vai tehnoloģija, kura vēl nav pielietota, lai risinātu kādu problēmu, un mērogojamība – spēja šo pašu biznesa ideju attīstīt citā pasaules malā un tā būtu tikpat veiksmīga, kā mājās,» saka Alise Semjonova, Infogr.am līdzdibinātāja.
Foto: LETA

Nereti par jaunuzņēmumu jeb startup sevi dēvē ne vien tehnoloģiju uzņēmumi ar straujas izaugsmes potenciālu, bet arī dzīvesstila kompānijas; tomēr starp abiem šiem biznesa virzieniem ir būtiskas atšķirības

Jaunuzņēmums izpilda trīs nosacījumus – tas ir uzņēmums sākuma stadijā, kurš cenšas pierādīt sava biznesa potenciālu, izstrādā inovatīvu pakalpojumu vai produktu, kas būtiski atšķiras no šī brīža piedāvājuma pasaulē, un ir mērogojams – tas var sasniegt daudz lietotāju tā, ka izaugsme nav tieši saistīta ar ieguldījumu,» skaidro Ernests Jenavs, izglītības jaunuzņēmuma Edurio dibinātājs. Trešais kritērijs ir komplicētākais. Piemēram, viesnīca nekad nebūs jaunuzņēmums, jo klientu skaita pieaugumu ierobežo numuriņu skaits – lai iegūtu vairāk klientu, jāceļ jauna māja, tad vēl viena utt. Savukārt, piemēram, viesmīlības nišā strādājošais Airbnb izstrādā tehnoloģiju platformu, kurā tiek savesti kopā dzīvokļu īpašnieki un ceļotāji, kuri meklē, kur pārnakšņot. Šā projekts izaugsme var būt eksponenciāla, jo apkalpot miljonu ceļotāju nav diži dārgāk kā tūkstoti. Tas ir būtiski investoriem, kuri ir gatavi uzņemties lielu risku sākumā ar cerību uz milzīgu izaugsmi, viņš teic.

Ernests Jenavs
Ernests Jenavs, Edurio dibinātājs

pediņas

Jaunuzņēmums ir mazliet kā raķetes palaišana kosmosā – sākumā ir nepieciešams milzīgs spēks, degvielas daudzums un liela precizitāte, taču, ja izdodas nonākt orbītā, var aizceļot līdz šim neapgūtos attālumos,

 

Notakey līdzdibinātājs Jānis Graubiņš uzsver, ka startup no citiem jauniem uzņēmumiem atšķir lineāra izaugsme. Tehnoloģiju uzņēmumiem šādus izaugsmes tempus ir vieglāk nodrošināt, jo nav nepieciešami fiziski veikali produkta iegādei. Līdz ar to vēsturiski startup tieši saistās ar IT uzņēmumiem. «Jaunuzņēmumi ir tehnoloģiju kompānijas, kurām ir potenciāls strauji augt, izmantojot savu tehnoloģiju, un kuru apgrozījums nav atkarīgs no manuāla darba spēka, ražošanas iekārtām. Līdz ar to tie ir spējīgi sasniegt milzīgu apgrozījumu ar relatīvi nelielu izmaksu bāzi,» papildina Sabīne Pole, Sorry as a Service līdzīpašniece.

Iegādājieties abonementu un lasiet visu rakstu

Cena (ieskaitot PVN): 2.99 €
Cena (ieskaitot PVN): 9.50 €